Raft.cz

Tisk z adresy https://www.raft.cz/nemecko/elbe.aspx
Home Německo Elbe (Labe) Mapa

Řeka Elbe (Labe)

73% Oblíbenost řeky


  • Pramen: přitéká do Německa z ČR.
  • Délka toku (sjízdné) v km: 1083, na německém úseku 737
  • Obtížnost:
      Úsek Říční km Obtížnost
    celáhranice ČR - Hamburk726 - 0.0ZW

  • Podmínky: V Německu se jedná se o celoročně sjízdnou řeku v blízkosti českých hranic. Česká část řeky Labe opouští republiku ve Hřensku na km 726,6, ale vodácky se řeka využívá pro plavbu minimálně do saského lázeňského městečka Bad Schandau. S několika přespáními je pak řeka stále atraktivní, i když už pomalá až do Drážďan. S útlumem nákladní lodní dopravy (často nepotkáte několik dní žádnou větší loď) je řeka velmi klidná a celoročně nabízí dostatek vody. Plavbu na široké řece může znepříjemnit protivítr. Něměcká kilometráž se čísluje opačně s nulou na našich hranicích.
  • Sjízdná na čem, kdy, pro koho:
    Limity sjízdnosti jsou definovány pro plastové kánoe se středně zkušenou posádkou, která si dokáže i za nižších stavů najít proudnici s dostatkem vody. Pro majitele kajaků, zkušené vodáky nebo pro vodáky, kterým nevadí občasné přetahování, může být limit nižší. Naopak pro rafty, laminátky nebo začínající vodáky je obvykle nutné vody více.
    ÚsekkdyVodočettyp lodědoporučeno prorychlost plavby
    celáceloročně otevřenézačátečníky 
  • Charakter řeky:
    Úsekšířka, typ korytaokolí
    celáod 70 mza hranicemi protéká krajinově pěkným saským švýcarskem s pískovcovými skalami (Labský kaňon se svými majestátními skalními věžemi je svojí hloubkou mezi českými řekami unikátní.)

  • Nejhezčí úsek: Hřensko - Rathen
  • Nebezpečný úsek: pozor na přívozy a souběh s plavbou s většími motorovými loděmi
  • Obvyklý začátek a konec: Děčín, Schoena/Hřensko, Bad Schandau, Pirna, Dresden/Drážďany, Meissen/Míšeň, Magdeburg, Hamburg
  • Plavbu spojit s řekou: Bílina, Ploučnice, Hřenská Kamenice, Biela, Kirnitzsch/Křinice, Sebnitz, Polenz, Wesenitz, Weisseritz, Mueglitz, Mulde, Saale, Havel/Havola
  • Přístup k řece: železnice až do Drážďan/Dresden po levém břehu, silnice dobře
  • Tábořiště: Koenigstein, Lilienstein, Obervogelgesang, Dresden – Wostra, Dresden – Sachsenplatz, Koetzschenbroda, Coswig – Kotitz, Meissen, Groedel ... (Přidání nového odkazu )


Řeku už jeli: (16)
zapsat do zápisníku jel jsem ji taky (zapsat do zápisníku) Chystám se na ni
Kdo Km Trasa Obtížnost Datum Loď Hodnocení

Slávka
53 Děčín - Drážďany,Zschieren ZW 23.8.24- 24.8.24 seakajak Hodnoceni
Vodočet: Děčín 23.8. 12 hod cca 140cm, 150 m3/s, Děčín 24.8. 7hod 126 cm, 122,6 m3/s Popis: Krajinově nádhera, výborný terén pro seakajak, řeka docela tekla, první den dokonce s větrem v zádech, druhý den střídavě po i proti větru a ve velkém vedru. Bohužel velmi civilizované a hlučné údolí. Spousta přívozů, výletních lodí i místních splouvačů.

Guma
440 Schmilka - Wittenberge ZW 29.6.24- 6.7.24 nafukovací kajak Hodnoceni
Vodočet: Popis: Německá část plavby po Labi. Skončil jsem po týdnu v sobotu ve Wittenberge. Myslel jsem si, že dojedu ještě kousek dál, ale zase tak rychle mi to nejelo. Kousek kolem Havelbergu jsem sjel (po lehkých zmatcích) z Labe do kanálu přes město Havelberg a znovu se napojil do Labe po 23 km plavby po řece Havel. Labe je v Německu spíše zakalená, má zeleno-žluté zabarvení. Je úžasné, že po svou celou délku až do moře není žádný jez. Pořád proto slušně teče. První den bylo vedro, pak spíše chladno a deštivě. Za celou dobu jsem potkal na Labi sotva 5 kajaků nebo kanoí.

Ivis
12 Rathen, pristav - Pirna, pristav ZW 25.10.23 nafukovací kánoe Hodnoceni
Vodočet: 152 cm Pirna, (Decin 144 cm, 158 m3/s) Popis: Průměr 7,7 km/h (do Stadt Wehlen 8,1 km/h i ještě do Obervogelgesang, což je cca o 3 km dal místy i 8,3 km/h). Na startu se to rozteklo , ale pak před S. Wehlen pomalu tekoucí (a i opět zde /Rathen -Wehlen / vítr, jen ne tak extrémní jak minule), potom cca 2 km nepatrne víc tekoucí a pak opět méně a před Pirnou ještě min. Jinak skály jen v Rathen a pak cca po 6 km krátce a pak ještě na začátku Pirny. I když dle mapy jsou celou cestu. Ony jsou, ale v lese . Pak ještě hezky zámek v Pirne a kostel. Takže díky tomuto spluti mám sjety cely úsek z Děčína až do Pirny a vychází mi z toho, ze nejlepší jet z Děčína do D. Žlebu (nebo ještě až 2 km) a pak úsek Konigstein - Rathen (event už z Hrenska)

Windy
6 hranice Hřensko - Krippen ZW 21.9.23 packraft Hodnoceni
Vodočet: Děčín okolo 100 kubíků Popis:

Dan
764 Ústí – ústí ZW, WW I 26.7.23- 5.8.23 nafukovací kánoe Hodnoceni
Vodočet: píček Ústí n. L. 170; Hřensko 101; Dresden 113; Dessau 128; Magdeburg 194; Wittenberge 257; Neu Darc Popis: Po návratu z Polska zjišťuji, že Pavel ještě nevyrazil. Nestihl jsem se ani dojíst a už vyrážíme. Slib je slib. Lístek z Hamburgu je mi ale bičem nemilosrdným, oproti kajaku jsem trestuhodně pomalý a proti větru nezmohu už vůbec nic. Kdybych jenom tušil, před čím mě Prozřetelnost tak silně chrání … Díky.

zde59
12 0,0 (D) - Bad Schandau ZW 15.4.23 paddleboard Hodnoceni
Vodočet: Popis: Paddleboard Starboard Marie. Labe 2. den. 730,0 - ř.km (CZ) = 0,0 r.km (D) - Elbe. Regionální jízdenka z Bad Schandau do Děčína za 67,- Kč zakoupena den předem v Děčíně. Odjezd regionálního vlakového spojení z Bad Schandau do Děčína cca každé dvě hodiny.

Ivis
24 Hranice CZ/D - Stadt Wehlen, 2. Parkoviště za přístavem ZW, WW I 10.3.23 nafukovací kánoe Hodnoceni
Vodočet: 299 cm 474 m3/s Děčín (Pirna 315 cm) Popis: Od hranic do Konigstein jsem měl průměr 10,2 km/h (shodny i s usekem Hřensko - hranice) a pak usek Konigstein - Rathen byl dnes nejrychlejší, kde bylo sympatickych 11 km//h za tohoto velmi slušného stavu vody (o 180 cm víc než minule!-vodočet Pirna, Děčín o 50 cm a o 130 m3/s víc!). Těžko říct zda by hezky průměr vydržel až do Stadt Wehlen, ale bohužel posledních 1,5 km se prudce změnilo počasí ze slunečného na déšt a hlavně extremně silny narazovy vítr. A z pohodové jízdy se stalo velké drama! Brutalní! Docela strach... už jsem něco podobného zažil kdysi na Dunaji před Bratislavou a na Vahu do Strečna. Nakonec jsem se dokazal dostat ze středu řeky opatrně ke kraji a komplikovaně jsem doplul až do cíle, po kraji, kde to vůbec neteklo a s častečnym protivítrem se průměr pak nakonec pokazil na 9,2 km/h.. A v cíli opět sluníčko. No škoda toho nevydařeného kratkého useku. Jinak nejhezčí skaly hned kousek za hranicí u Schmilky a pak na konci Rathenu. Mezi jen jednotlivé hezké skaly před Bad Schandau ( mimochodem na konci Bad Schandau to na chvíli teklo jen velmi pomalu) a pak další velka jednotliva skala (spíš balvan obrovsky) před Konigstein. Plus mohutna pevnost v Konigstein hezky vidět z vody. Německa kilometraž podél řeky docela plete (sice je fajn, že jde vzestupnym směrem pro vodaky),...ale problem je v tom, že Němci začatek počítají od jejích levé strany hranice, kera začína už za Dolním Žlebem... Takže i když ja začínal přímo na hranici, tedy samozřejmě za Hřenskem tak jsem měl menší kilometry, než byly podél řeky ...

zde59
12 0,0 (D) - Bad Schandau ZW 29.10.22 packraft Hodnoceni
Vodočet: Popis: Packraft MRS Anežka. Labe 2. den. 730,0 ř.km (CZ) = 0,0 r.km (D) - Elbe Jízdenka z Bad Schandau do Děčína za 63,- Kč zakoupena den předem v Ústí nad Labem. Má poslední plavba po Elbe v roce 2022.


Zobrazit podrobnosti vodáků o této řece z jejich zápisků
Průvodce kilometráží:

Tisk kilometráže:

Od říčního km: do říčního km:

Detailní výpis:



Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.