Mamba
|
14 |
Josefův důl (u sjezdovky -Tanvald (u Billy) |
WW II, WW III |
21.4.24 |
kajak |
|
Vodočet: Josefův důl 8 m3/s |
Popis: Moc pěkný úsek byl od cca Dolní Smržovky k Bille v Tanvaldu.
Příště jet jen tenhle úsek.
Tzv.Tanvaldska soutěska, trojkové peřeje, prahy, válečky.
Za vyšší vody by byly těžké úseky za IV.
Z Josefova dolů nejprve pěkný úzký potok,několik divokých peřejí II a III peřejí. V lese pod vysokým jezem pěkný delší úsek WW III.
Cestou do Tanvaldu je několik jezů,všechny po prohlédnutí jetelný.
Nejela jsem jen 2 jezy v Tanvaldu (první hodně kamenitý průjezd do zatáčky u levého břehu (ostatní jeli).
Druhý jez -nesjízdná parabola.
Pod Josefovym dolem se střídají dlouhé klidné úseky a vzdutí jezů s občasnými pěknými peřejemi.
|
Herčus
|
18 |
Josefův Důl (ústí Jeleního potoka) - Plavy (poslední most) |
ZW, WW I, WW II, WW III, WW IV |
21.4.24 |
nafukovací kánoe |
|
Vodočet: VD Josefův Důl: 9,0cbm, J. Důl(PLA): 63cm, 8,8cbm, J. Důl(CHMI): 77cm, 8,4cbm, Plavy: 70cm, 10,9cbm |
Popis: Info k vodočtům v Josefově Dole. Přehrada vypouští 9,0 kubíků, ale jak se na stránkách PLA píše, tak je v tomto údaji zahrnutý i vodárenský odběr, proto je lepší řídit se vodočtem Josefův důl také k dohledání na PLA, kde je vidět, že se stav vody pohybuje mezi 8,8 - 8,9 kubíku. Pak je ještě vodočet od CHMI níž - na začátku Josefova Dolu, který ukazuje, že máme stav vody 8,4 kubíku, jakože míň než vypouští, což si vysvětluju buď tím, že se tyto dva vodočty trochu liší v nepřesném výpočtu průtoku, nebo se půl kubík někde cestou ztratí, nevim, jen jsem chtěl poukázat na to, že je dobrý vědět co jak ukazuje a podle čeho se řídit, protože rozdíl půl kubíku je v korytě znát - v sobotu pouštěli o 0,6 kubíků víc a lidi co tenhle úsek jeli i v sobotu i v neděli pociťovali rozdíl. Za našeho nedělního stavu jsme přenášeli někteří 3, někteří 4 jezy z celkových asi 18ti pokud budu počítat i výraznější stupně. Některý jezy co se přenesly, tak buď pro nedostatek vody nebo všeobecný nebezpečí, zatímco v sobotu, když pouštěli o 0,6 kubíku víc byly jezy líp sjízdný avšak pokud by pustili ještě víc vody, pak už by některý splutý jezy mohly nabobtnat v nebezpečnější a muselo by se jich přetáhnout víc. Na řece byl náš stav optimální, jen kolem Tanvaldu a pod ním by to sneslo vody víc, tam už jsme trochu místy drhli, proto bych nezkoušel tenhle úsek nad Plavy za znatelně nižší vody. Info k řece: Překvapuje mě jak málo informací o tomhle úseku je, že ho nikdo moc nejezdí - možná kvůli častějším jezům, nicméně my co jsme to jeli jsme se shodli na tom, že to bylo super, že tenhle úsek nabízí víc výživnějších vodáckých míst, než klasika pod Plavy. Ráno se v Josefově Dole probouzíme do 5ti pod nulou. Po donucení se vylézt ze spacáku a někteří po rozmrazení hydra na slunci děláme pendl do Plavů na klasickou nástupku a zpátky. Tady nahoře si vynášíme lodě k ústí Jeleního potoka, kde dáváme na krásnou vodu v parádní přírodě, co už je jen o obtížností WW2-3 takže znatelně lehčí než pasáž od přehrady. Příště si to možná vynesu ještě o kousek výš k mostu, uvidim. Krásnou peřej dobrou na rozpádlování naruší jen sjízdný stupeň v lese a zklidní se až pod stromolávkou pod parkovištěm - ta jde podjet. Po chvilce pod regulérní lávkou musíme přenést první a jediný strom. Plavba dál je okolo WW1-WW2, takže hezky teče, někdy houpe a i když lemuje vesnici, mám pocit víc přírody než civilizace a líbí se mi to. První jez v Josefově Dole u Restaurace u splavu sjíždíme vlevo přes těleso - kajakáři, co to jeli včera nám najíždí cestu. Další jez pod fotbalovým hřištěm sjíždíme v pravý půlce, stavidlo máme po pravym boku, pod ním zábavný slalom mezi stromy. Dojíždíme k vlakový stanici Antonínov, kde jsou pod železničním mostem dva jezy nedlouho po sobě. Oba jsou vyšší a je dobrý je prohlídnout. Nakonec je jedeme - ten první v místě zlomu, kdy si necháváme modrou tyč na zlomu po pravym boku a druhej najíždíme zleva do středu, ale je dobrý se trefit do správnýho místa dopadiště, protože se to tam zužuje. Pod druhým jezem začne první výživnější a luxusní úsek, který bych hodnotil jako 400 metrů WW3-4, pak se to zklidňuje až k dalšímu jezu, který zprava do středu jedeme. Pod Jezem začne klidnější úsek, co ale stále hezky teče a slunce nám na cestu dodává energii a teplo. Mineme Tanvaldský Špičák a u stejnojmenný vlakový stanice skočíme vyšší jez z pravý strany v pravý části. Další jez před Smržovkou jedeme zhruba středem. Na dalším jezu co je pod mostem na úrovni kostela sv. Petra a Pavla teče valná většina vody pod stavidlo u levýho břehu, přes korunu jen málo - kajaky to zdrncnou, ale pro nás s gumou to nejede, tak se na koruně zastavíme - tam taky vidím, že z koruny trčí larseny o který by se dala loď prorvat, tak opatrně vystrčím nohu a posunu nás níž. Pod jezem větší vlny. Po chvíli další jez tentokrát voda pod stavidlem vpravo - koruna je jen vlhká, tak přenášíme, jen pár kajaků to tam nějak dosune v lodi - včera to prej bylo přejetelný vcelku dobře. To už jsme u železničního mostu na začátku Tanvaldu, odkud začíná další divoká pasáž - výživnější a delší než předchozí. Nejdřív se to začne naklápět u továrny do max WW3 až k prvnímu lesnímu jezu. Ten většina sjíždí včetně naší nafukovačky úplně zleva, kde jde proud do zatáčky a pod jezem hned začnou první WW3-4 místa. Plavbu pak přeruší druhý lesní jez co všichni přenáší zprava a pod jezem je ještě pár WW3-4 schodů. Končí to mostem u kulaťáku v Tanvaldu, kde se dá plavba ukončit před soutokem s Desnou a vyhodit lodě z navigace k Bille. My pokračujeme dál. Pod přítokem Desný nás čeká předělaný jez, co s gumou nakonec skáčeme, ale je to jen proto, že jsme líný přenášet, kajaky to nesou. Následuje WW2 až k dalšímu ošklivýmu jezu, co má asi 5 metrů na vejšku. Po prohlídnutí ho nikdo nejedeme i když je pravda, že za týhle vody pokud by byla možnost mít vespod někoho s házečkou, tak bychom ho s dlouhou lodí asi i dali, ale bez házečky to pokoušet nebudu, takže musíme přenést asi 200 metrů zleva po louce. Zastavit nad ním se dalo v pohodě. Pod jezem je několik sjízdných stupňů od nízkých po jeden vyšší - ten poslední a u něj je fajn si prohlídnout kudy ho jet. Dál ještě pár WW2 peřejí, který by možná za větší vody byly k WW3, následuje zklidnění na WW1. U Velkých Hamrů to máme jen tak tak s vodou protože náhon nakradl vodu. Před Plavy se voda vrací a stupeň s vodočtem jedeme vpravo. Pod stupněm to už znám, takže se zhoupneme na posledních vlnkách, přejedeme nízkej jez s náhonem vpravo, kde je třeba se jen trefit do průjezdu bez želez, nějak překrosíme poslední jez taky s náhonem vpravo a už jsme u mostu na klasický nasedačce, kde odjíždí poslední závodníci. Za nás to bylo super (všichni se shodli na tom, že je to lepší, než z Plavů) a už se těšíme na repete s tím, že bych asi končil u Billy v Tanvaldu, pokud bych neměl ambice pokračovat pod Plavy, pak to jet v kuse. Pasáž mezi Tanvaldským Špičákem a železničním mostem v Tanvaldu o kterým vodácký průvodce tvrdí nezajímavé nám i tak přišel, že to hezky teče a nemá smysl kvůli tomu vysedat z lodi a je lepší to dát jako jednu trasu v kuse. Spluto 18,5km za 4 hodiny, tentokrát zaokrouhlím nahoru. |
Vodočet: 12 m3/s |
Popis: Jen spodní úsek s pokračováním dál po Jizeře s Evou, Radkem a Lachtanem. |
Vodočet: Plavy 11,6 m3/s |
Popis: Dvě super jízdy během vikendových zavodů.
|
Vodočet: 19.4.2024 |
Popis: Dolní Kamenda 2x z Jesenného na Paraple v SO + NE |
Eki
|
4 |
Jesenný nad mostem - ústí do Jizery |
WW I, WW II |
3.3.24 |
nafukovací kánoe |
|
Vodočet: Plavy, stav: 59 cm, 6.31 m3/s |
Popis: Pěkně to teklo a vody bylo akorát. Voda čistá s trochu medovým odstínem. Jez v Bohuňovsku obtažen vlevo. Většinou lehké, jen pár peřejí těžších, žádný padlý strom zcela přes řeku, vše se dalo projet. Kameny v toku, jak se na Kamenici sluší. První sasanky a podběly, bledule, kachny. Asi 10°C a občas slunko. Nepotkal jsem žádnou loď. Spluto v singlu na pálavě. |